fbpx

​Du ved sikkert ​ godt, hvad du skal spise eller ikke  for at tabe dig eller fastholde vægten.

Du er jo nærmest blevet tudet ørerne fulde med sundt og usundt mad.​

Derfor er det virkelig frustrerende hele tiden at blive ved med at kaste sig over netop disse ting.

Altså alle de fødevarer der udnævnt som både usunde og fedende.

​Fedende og usunde fødevarer er oftest ​kendetegnende ved at indeholde mange kalorier pr. 100g, så du får altså ikke ret meget for pengene.

Så derfor kan det give god mening at stemple dem som usunde eller fedende ude, for derefter at notere dem på din og mange andres forbudtliste.​

​Den liste som indeholder ​mad som du  for alt i verden skal styre uden om.​

Din forbudtliste den indeholder måske en længere række af fødevarer, som du for alt i verden skal holde dig fra.

 

​Alt det du ikke vil være ved.

Du har sikkert også opdaget, hvor svært det er at overholde det. At lade være med at spise de ting, som både er usunde og fedende.

​Men hvorfor er det sådan?

​Det skyldes at alt det du ikke vil være ved, det vil forfølge dig. Det handler ikke kun om mad, men også med andre ting i livet.

Så vil du ikke være ved kulhydrater, så vil de forfølge dig.

Det lyder måske lidt fjollet, men hvis du nu ikke må tænke på en lyserød elefant. Hvad tænker du så på?

​Så det handler ​om, at alt det som du vil undgå og har modstand overfor, bliver ved med at forfølge dig og rumsterer inde i dig.

Det du ikke gør op med og finder ro og balance iivil formentlig blive ved med at forfølge dig igennem livet. ​ Og ja det behøver ikke at være mad men andre ting i livet.

Jeg må IKKE…..

Vi vender lige tilbage til forbudslisten, som engang så sådan her ud for mig, og ​måske også for dig:

  • Jeg må IKKE spise slik
  • Jeg må IKKE spise kage .
  • Jeg må ikke spise kulhydrater .

Hvad tænker du mest på lige nu? Slik, kage, kulhydrater.

Get my point?

Din hjerne kan ikke forstå, at når du fortæller den noget, du ​IKKE må, så skal den stoppe med at tænke på det.

Den fortsætter, fordi du giver den plads​ og ikke vil være ved det.

Du vil ikke være ved slikket.

Du vil ikke være ved kagen eller kulhydraterne.

 

 

Så længe du ikke vil være ved ​det, vil d​et forfølge dig.

Hvis du i stedet tænker: Jeg må spise lige det, jeg har lyst til!

Så vil du være ved slik, kage og kulhydrater, så forsvinder modstanden og tankerne omkring disse fødevarer, og med tiden vil det optage mindre og mindre af dine tanker.​.

Derfor er det hensigtsmæssig at gøre op med forbudene. At give dig selv lov til at spise ​ det du har lyst til.

Mad er næring!

 

 

​Spis ​slik hver dag!

​Det er virkelig svært at gå fra forbud til tilladelse. At måtte det hele uden, at det tager overhånd.

Det er en proces, som du skal arbejde med. Det er en proces, hvorpå du skal ændre den måde, du tænker mad på.

Du skal fokusere på nydelse. Hvad DU nyder. Hvad DU synes er lækkert.

Er alt slik lækkert? Er al kage lækkert?

Er 500g slik lækkert? Eller er 10 stykker, som spises langsom og i små bider ​forbundet med mere nydelse?​

Start med at mærke efter og giv dig selv ro til at nyde. Til at spise de engang forbudte fødevarer med nydelse og nærvær.

Spis det med kærlighed til dig selv, for du skal have mad. Du kan ikke undvære mad.

Kæmper du med vægten, så hav fokus på mængderne samtidig med, at du nyder.  For du vil med tiden opdage, at nydelse kan opnås med langt mindre mængder end, du er vant til.

Det er en rejse som ikke sker over natten, men noget du skal arbejde med hver evig eneste gang du spiser.

​Vær vedholdende og MEGA stædig samt bevar troen på at det lykkes!​

K.h.
​Louise

Du kan læse om min rejse lige her!