fbpx

“,,Hvordan ændrer jeg vaner, så det holder?

Har du spurgt dig selv om det tusindvis af gange?

For du kender sikkert det der, med at de gamle vaner bliver ved med at snige sig tilbage?

Lige som du troede, at du havde fået gjort kål på dem, og du faktisk var begyndt at trives med det nye.


Men hvorfor er det egentlig, de vaner ikke holder?

Det handler i høj grad om at den nye vane enten ikke giver mening for dig,  eller dækker det behov som den gamle vane gjorde.

Jeg kender det så udmærket selv fra mit eget liv.

Jeg har en vane med kaffe og Bastognekiks om eftermiddagen.

Og det er en vane som jeg har forsøgt ændret mange gange, men det jeg fandt ud af med den vane er, at det er det tidsrum, hvor jeg får en pause og lader op til timerne inden aftensmaden.

Jeg får et break og lidt at spise.

Det er meget meningsfuldt for mig og opfylder i den grad et behov. Både for en snack og så sandelig også for en pause.

Så skal jeg lave om på den, så skal jeg finde noget der står i stedet for, og ikke mindst hvorfor den skal laves om.

Jeg har affundet mig med vanen og nyder den. Jeps, det er nelig også en mulighed.


Hvornår skal du ændrer dine vaner?

Det skal du, når du føler de står i vejen for det du drømmer om. Gør skade på dig eller andre.

I bund og grund, når den forhindrer dig I noget positivt som du ønsker.

Fx. hvis jeg drømte om at smide de sidste 5 kilo, for at komme ned på den vægt, jeg havde som 25 årig (De 5 kilo har jeg accepteret for længst), så ville jeg nok se på vanen.

Den vane giver mig ca. 300 kcal. som er på toppen hver dag.  På sigt ville det være nok til at smide de 5 kilo på  4-5 mdr.

Men for mig er det på igen måder det værd. Slet ikke.

Det leder mig til allerførste trin i enhver forandring.

Her er dine 3 trin til: “Hvordan ændrer jeg vaner?”

Trin #1 – Bliv bevidst om vanen

Hvad er det for nogle vaner du har, som du gerne vil lave om på?

Altså helt konkret. Vane for vane.

Skriv dem alle ned.

Hvis det er  lidt svært, så tænk på det mål du drømmer om.

Hvilke vaner forhindrer dig i at nå det mål?

 

Trin #2 Hvad giver vanen dig?

Prøv at forstå vanen. Hvad er det egentlig du får ud af at gøre det, du gør?

Eks. hvorfor snacker jeg om eftermiddagen inden aftensmaden?

Hvordan har du det egentlig på det tidspunkt?

Hvad sker der inden, du starter med at snacke?

Forhold dig nysgerrigt og spørgende og læg hammeren helt væk.

Prøv at forstå, hvorfor du gør som du gør!

 

Trin #3 Hvad vil du gøre i stedet?

Når du først forstår dine vaner, og hvorfor du gør som du gør, så er det mere sandsynligt, at du kan finde på noget, du kan gøre i stedet.

Eks. Hvis du nu spiser på stress om eftermiddagen, fordi du har brug for ro og pause. Så prøv at spørge, hvad du kunne gøre for at give dig selv den pause uden at snacke.

Hvad kunne det være?

En gåtur?

En powernap?

Det skal være noget, der kan give dig det, du har behov for. Og her kan du sagtens prøve dig frem.

Start med den første tanke du får.

Det var 3 enkle og forhåbentlige overskuelige trin ændre dine vaner selv.

Jeg håber, de kan hjælpe dig lidt på vej.

De bedste hilsener
Louise
Vane -& OverspisningsCoach

Er du nysgerrig på at læse min historie, så kan du smutter herover!

Eller du kan blive en del af Fællesskabet MOD Madstress og Overspisning her!